Dotaz

Petr, 23. 9. 2020

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, již několik let mě pálí nohy, jako první mě lékař doporučil vysoké dávky magnezia, když ani po roce pálení nepřestalo, poslali mě sono žil. Tam se nic nenašlo. Když ani po roce pálení nohou nepřestalo, poslali mě na neurologii. Tam jsem chodil asi 3,5 roku a i když mi dělali růžné rentheny, EMG, MR hlavy a tak podobně, tak se stejně nic neobjevilo. Od počátku jsem se domníval že to bude něco cévního, ale když sono nic nenašlo a ne cévní mě nikdo nechtěl poslat a navíc na těch nohách nebylo nic zvláštního vidět, tak jsem dal doktorům za pravdu, že půjde asi o neurologickou záležitost, a bral jsem Lyricu, ale nic moc zlepšení jsem nepociťoval. Nyní asi po šesti letech mě vypadali na polovině nohou chlupy, začaly se objevovat červené fleky a drolí se kůže. Říkal jsem si že s tím chodím už dost dlouho, a nechal jsem si v jedné poliklinice udělat jako samoplátce všechny možné testy (resp. ty nejlevnější) co se týče srážlivosti a vyšly mi zvýšené hodnoty lupus antikoagulants a lupus ratio. Chtěl bych se zeptat co to přesně znamená. Děkuji.

doc. MUDr. Pavlína Králíčková, Ph.D., 26. 9. 2020

Dobrý den, myslím si, že byste v současné době měl spíše navštívit kožního lékaře, který stav pokožky na dolních končetinách posoudí. Přítomnost lupus antikoagulans znamená přítomnost jistých protilátek, které v laboratorních podmínkách ovlivňují testy srážlivosti krve. Nicméně ve skutečnosti se v těle krev sráží v pořádku. Může to být vrozená záležitost, která se nyní zcela náhodně objevila při laboratorních testech, ale může se jednat i o projev jiného onemocnění. Po dohodě s vaším praktickým lékařem bych doporučila vyšetření u jiného specialisty, např. revmatologa.

Zaujal Vás tento dotaz?

Také položte dotaz do poradny.